Vilken helg

Ojojoj vilken helg säger jag bara. Det har varit en sjuuukt rolig och även jobbig helg.
Som jag skrev tidigare fick Rasmus feber på torsdagen efter vårdcentralen.
Under hela fredagen hade han feber och gnällde konstant. Åt inte alls mycket och var verkligen inte på topp.
På kvällen körde Tobbe mig och brudarna till Silja Galaxy. Rasmus var med i bilen och bara grät, grät, grät vilket han aldrig gör. Gjorde mig lite smått otaggad för kryssningen men jag försökte koppla av och jag hade sjukt kul med tjejerna.
På lördagen hämtade Tobbe oss. Rasmus var kvar hemma med farmor för han var så hängig. Tobbe sa att han var helt orkeslös och hade 40grader hela tiden utan värktabletter.
Direkt när jag kom hem så åkte vi in till Sachsskas barnakut efter rådfrågning med sjukrådgivningen.
Vi fick ganska snabbt träffa en läkare och de konstaterade ganska snabbt att han hade väldigt tungt med andning plus att det visade sig att han hade öroninflammation på vänster öra och dessutom testade possitivt för RS-viruset. Han fick inhalera adrenalin för att få lättare med andningen och han fick även antibiotika mot öroninflammationen. Därefter fick vi sitta i väntrummet igen och se hur det hjälpte. Efter en läkare hade undersökt honom igen och efter mycket prat kom de fram till att vi fick åka hem över natten och skulle komma tillbaka på söndag morgon klockan 10.
Med oss hem fick vi en inhalator som vi kunde använda själva med natriumklorid för att hjälpa honom under natten och han fick svårt att andas.
Natten gick förvånansvärt bra men när han vaknade vid 5 hade han 40 graders feber igen. I med en alvdedon och lite välling så somnade han om.
När han väl vaknade för morgonen var han jätte ledsen och helt otröstlig. Vi fick varken i honom något att äta eller dricka. Det kändes skönt att veta att vi hade en tid på Sachsska. De undersökte Rasmus och han hade precis som igår jobbigt med andningen och hade feber igen. De bedömde att han skulle stanna under dagen för att inhalera var tredje timme och därefter fick vi se om vi fick åka hem eller inte.
Jag stannade kvar med Rasmus och Tobbe åkte hem med Kita som satt i bilen. Rasmus blev bara mer och mer svag ju längre tiden gick. Han ville inte äta och så fort han inte hade smärtstillande i kroppen fick han hög feber. Till slut fick vi i honom 120ml välling men han hade fortfarande vätskebrist. Till slut var han så slut att han inte orkade hålla sig vaken alls. Då fick jag i uppdrag att ge honom 5ml vätska var 5:e minut annars blev han tvungen att få dropp. Till slut piggnade han på sig lite med vätska i kroppen och han kom igång och kissade igen.
Vid halv 6 tiden fick vi träffa en läkare igen. Han bedömde att Rasmus var så pass pigg att han fick permiss att åka hem över natten efter att han inhalerat en sista gång och sen att vi kom på återbesök måndag morgon 10.

Direkt efter att vi lämade sjuhuset kändes Rasmus redan lite piggare. När vi kom hem fick vi i honom pyttelite gröt och mandarin och nu på kvällen lite välling. Och han var vaken och glad och busig ett litet tag. Härligt att se en liten glimt av den "vanliga Rasmus".
Nu ska även jag passa på att sova lite och hoppas att Rasmus mår ännu bättre imorn!

Kommentarer
Postat av: Tina

Å va jobbigt! Sjukhus är aldrig roligt! Hoppas att det fortsätter åt rätt håll nu! Hejja Rasmus! Kram T

2010-02-01 @ 00:00:40
URL: http://minafinatre.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0